Miminka jsou náročná po stránce časové. Čekání na vhodnou chvilku odpočinku je někdy delší.
Ceník je spíše orientační. Konkrétní cena je spíše věcí dohody na základě představy interpreta.
Napadlo nás, že by vás mohlo zajímat, jak vlastně fotograf či kameraman tvoří cenovou rozvahu proto, aby se uživil a zároveň nepřecenil svoje služby. Níže tedy malinko z našeho plánování:
Nejjednodušší způsob: Člověk koukne na kolegy a hned má jasno. Cena určí přibližně stejně. Kdyby to bylo tak jednoduché, bylo by to skvělé... Bohužel, stav konkurence a její motivy jsou někdy velmi rozdílné: Například začínající student, končící fotografka apod.
Bohužel, také technika zastarává. Opotřebovává se, foťák je nutné za pár let vyměnit, stejně tak softboxy, zábleskové výbojky, stativy, pozadí pro ateliér, doplňky pro miminka atd. Člověk musí do ceny započítat i toto. Bylo by skvělé, kdyby věci vydržely třeba 20 let, tak tomu ale není. Morální zastarání v tom hraje také svou roli.
Retušovací programy tu a tam potřebují aktualizaci a zrovna u speciálek je takový update řádově několik tisíc. Spadají sem různé filtry, luty atd. Stejně tak počítač slouží sice docela dlouho, ale po pár letech už to není ono, a tak i ten je nutné vyměnit za nový model. Náklady jsou v tomto nemalé.
Samozřejmě, zisk se musí zdanit. To je velmi nepříjemné a z ceny zakázky to ubírá nemalé peníze. Nelze tedy konkurovat cenově studentovi, mamince na mateřské, která zkouší fotit apod. Stejně tak přejezdy, auto a čas s tím spojený hrají velkou roli při nacenění zakázky.